onsdag 20 januari 2016

En elak liten mygga


Tänk att en så liten mygga kan ställa till med så mycket!
Jag vaknade i måndags morse med hög feber. Och gjorde förstås som det står i råden: "om du får feber under vistelse i malariaområde - sök GENAST läkare!" Det blev en oangenäm halvtimmes resa till Atebubu på skumpiga vägar men jag var väl omhändertagen av Per och Jonathan, ansvarig för health & safety här på APSD.  Jonathan hjälpte oss förbi köerna. Som gäster i landet åtnjuter vi vissa fördelar. Det hela tog inte mer än ett par timmar innan jag fick min diagnos: Malaria. Mina "magiska" injektioner började verka redan på hemvägen. 


Patientkort - en kartongbit.

Mediciner. Observera den finurliga ordinationen!
OO/OO betyder förstås två runda tabletter två gånger per dag. Praktiskt om den sjuke är analfabet.

Vi har - kanhända dumt - gjort uppehåll i profylaxen för att skona våra levrar. De flesta här väljer att behandla i stället för att förebygga. Då valde vi förstås att göra uppehåll den torra perioden då vi även var hemma några veckor. Här har det inte regnat sedan första november.

Idag mår jag mycket bättre och har till och med tvättat håret. Fullt av omsorg och omtanke från alla här på plats värmer oerhört.

Jag är imponerad över sjukvården här som trots att den ser väldigt smutsig och primitiv ut verkligen levererar (har aldrig någonsin lämnat urinprov på en smutsig utomhustoa tidigare)

Så kan det gå. Nu är jag en erfarenhet rikare. Jäkla mygg! Och jag vet inte ens vilken mygga det var.

PS: Per är frisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar