söndag 10 april 2016

Klockan 12 - inte som i Sverige

Jag lärde mig en fin liten vers när jag var liten och använder den ofta för att försöka hålla rätt på väderstrecken.

Nu är vi söder om kräftans vändkrets men norr om ekvatorn och då står faktiskt solen i norr klockan tolv nu strax efter vårdagjämningen. Knepigt!


Skönt i alla fall att solen fortfarande går upp i öster (och sprider guld på sky)

🔆🔆🔆🔆⌚️⌚️⌚️

Klockan 12
Om jag står vänd så här
Och solen värmer nacken
Då har jag norr så där
Likt skuggan uppå backen
Och väster är åt vänster
Och öster är åt höger
Och söder är åt solen
Åt solen varm och kär

1 kommentar:

  1. En alternativ zenit-vers för era breddgrader:

    Om jag står vänd så här
    Och solen värmer huvet
    Då vet jag ej var norr är
    För allt är liksom kluvet
    Att väster är åt vänster
    Och öster är åt höger
    Det ger mig ingen ledtråd
    När skuggan ej är där.

    SvaraRadera