måndag 25 maj 2015

Helgdag!



Idag är det visserligen annandag pingst, en ledig dag som inte längre är en ledig dag i Sverige
Däremot är det African Union Day, och helgdag här i Ghana.

Ledaren Kwame Nkrumah var med och grundade Organization for African Unity den 25 maj. Jag hittar lite olika uppgifter om vilket år det var - antingen 1958 eller 1963.

Organisationen som nu är ersatt av African Union skulle

  • verka för enighet och solidaritet mellan Afrikas länder och verka som en kollektiv röst för kontinenten
  • verka för att all form av kolonialism upphörde.
Kwame hette förresten Kwame eftersom han var man och föddes på en lördag.
Kofi Annan är född på en fredag, och Annan betyder att han är den fjärde sonen.

Vi som är vita räknas ofta som födda på söndag (Kwasi resp Akosua), på grund av de första missionärerna.

Jag som är född på en lördag heter Amma. Tycker att Amma Anna är rätt snyggt!

Färgerna i flaggan representerar blodet som offrats i kampen för oberoende, gruvfyndigheterna och skogarna. Den svarta stjärnan står för den fria kontinenten Afrika. Det är lätt att komma ihåg hur flaggan ser ut om man tänker på ett vanligt trafikljus.




3 kommentarer:

  1. Bästa Amma Anna!

    Eftersom min koppling till Afrika huvudsakligen gäller Etiopien vill jag å det bestämdaste hävda att OAU (nu AU) grundades i Addis 1963 och att just Etiopien var föregångslandet framför de andra eftersom man (tillsammans med Liberia) inte varit koloniserade alls. Då glömmer man gärna den korta perioden av italiensk ockupation. Jag har själv varit i AU:s huvudkontor i Addis. Fint ställe. Fortsätt fira men se till att signalen inte slår om till rött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anade nästan att du kunde komma med facit. Du tycker nämligen som Wikipedia och inte som min guidebok.

      Radera
  2. Jag tycker Amma Anna är ett underbart namn.! Måste du ansöka någonstans för att få använda det på riktigt ?

    SvaraRadera