söndag 31 maj 2015

Vad jag gjort på jobbet / Per

Några av er kanske undrar vad jag gör på dagarna när Anna är hemma och städar. Kanske bäst att berätta att jag faktiskt städade altanen i fredags. Visserligen tar jobbet mycket tid men jag tror nog att jobbet tog mera tid i Sverige än här. Alltså vad gör jag då på jobbet?

Jag har fokuserat på två saker sedan jag kom hit. Lära känna medarbetare och verksamhet och omorganiserat. Jag har träffat och intervjuat de flesta som har en ansvarsfull ställning och åkt ut i plantagen för att se vad vi håller på med. Jag ska i kommande inlägg berätta mera om det skogsbruk vi bedriver men nu något om organisationen.

Vi har genomfört en traditionell omorganisation i huvudsak enligt samma mönster som i Sverige, dock utan MBL förhandlingar. Jag har tagit fram skisser som jag diskuterat med ledande personer och slutligen tagit fram ett slutligt förslag som jag presenterat för VD och fastställt. Det blev en funktionell organisation med 6 linjechefer och 4 stabschefer som rapporterar till mig. På staben hittar chefer med ansvar för växtförädling, social hänsyn, personal och ekonomi. Linjecheferna ansvarar för uppröjning före odling, markberedning och plantering, ogräsbekämpning, planering och utveckling, plantskola och slutligen verkstad. Det är ganska svårt att jämföra med svenskt skogsbruk eftersom arbetsmomenten är helt olika. Tex har vi över 200 personer som jobbar med ogräsbekämpning. Just nu har vi bland de som ska rapportera till mig 3 vakanser. Vi söker en ekonomichef, en plantskolechef och en chef för verkstaden. Hugade kan höra av sig!



2 kommentarer:

  1. Elin kan bli ekonomichef , Tora plantskolechef och jag kan titta när Hibiskusen växer( jag kan också ta städningen av altanen på Fredagar)

    SvaraRadera
  2. Tyvärr Lena! Det verkar inte som att de anställer några kvinnor (se bilden). Eller hur är det Per/Anna. Vad gör kvinnorna i Ghana?

    SvaraRadera