tisdag 19 maj 2015

Hibiskus, avsnitt 1

När Per flyttade hemifrån för att börja plugga fick han med sig en hibiskus. Denna krukväxt har vi haft under alla år, och förökat genom att ta sticklingar.

Nu tog vi sticklingar med oss hit till Ghana, och de har överlevt!

De har blivit mycket väl omhändertagna av Arno i växthuset och bor tillsammans med eukalyptusplantorna som ska bli stora träd om några år.

Hibiskusen tänker vi plantera utanför vårt hus.



Arno och José Paolo har också lovat hjälpa oss med trädgården i övrigt. Än så länge är vi bara på planeringsstadiet.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt kul att följa! Det där med hibiskusen blir man ju lite rörd av att höra.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Jag är hibiskusnörd och tar gärna sticklingar och frön om ni ramlar över något sånt! Ju exotiskare desto bättre! 😀 Hoppas allt är bra med er, stor kram från oss i AK!🎶💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Jag har våra Västerås-hibiskusar stående i en buske i vår trädgård i Linköping. Du får gärna ta lite sticklingar där, även om Västerås inte är särskilt exotiskt. Annars får jag hålla ögonen öppna efter ghanansk hibiskus :)

      Radera
  3. Vad roligt att Hibiskusen fick följa med till Ghana :) Imorse pratade vi om vilka blommor som började på vilken bokstav. Pappa Johan hade nämligen fått en Pion som bredde ut sin färgprakt över frukostbordet. P som i Pappa och Pion. T som i Tage och Tulpan. Jag funderade en stund för att komma på en blomma på H, men så kom jag på.. H som i Hugo och Hibiskus :) Roligt sammanträffande! Senare kom jag även på Hyacint.. Själv fick jag äran att få M som i Mamma och Maskros :)

    SvaraRadera